Zestaw ćwiczeń wspierających pracę motoryki małej
Mała motoryka i duża motoryka to niezwykle ważne umiejętności, które należny wspierać już u najmłodszych dzieci.
Na prawidłowy uchwyt ołówka i umiejętności pisania ma wpływ duża ilość manualnych zabaw od najmłodszych lat. Nawlekanie, wyklejanie, rysowanie i lepienie we wczesnym dzieciństwie rozwija małą motorykę, która jest odpowiedzialna za precyzję ruchów oraz sprawność palców i dłoni.
Przecież w przyszłości będą pisać na klawiaturze i przesuwać palcem po tablecie i smartfonie… Otóż nic bardziej mylnego, rozwój małej motoryki i ogólnej sprawności dłoni na wpływ na całokształt rozwoju dziecka. Dziecko podczas pisania trenuje koncentrację, skupienie uwagi czy pamięć. Nauka pisania i wszelkie zabawy, zamiast wielogodzinnego patrzenia w ekran monitora czy komputera powoduje, że w dziecięcym mózgu tworzą się kolejne połączenia i jest stymulowany do pracy, nauki i rozwoju. Dlatego ten okres dziecięcy jest tak istotny, a zabawa z dzieckiem tak bardzo ważna…
Poniżej przedstawiam kilka zabaw rozwijające małą motorykę, bo to nie tylko rysowanie czy pisanie szlaczków. Nauka naprawdę może być ciekawa i zabawna.
Jeśli dziecko zbyt mocno przyciska ołówek, trzeba uczyć go zwalniać napięcie oraz je kontrolować:
*zgniatanie i rozgniatanie gazet, gąbek
*zabawy z plasteliną, modeliną, masą plastyczną, piaskiem kinetycznym
*wycinanie, wydzieranie, przyklejanie
*nawlekanie korali, makaronu, guzików wg podanego rytmu
*zabawy ze spinaczami, drucikami kreatywnymi
*rysowanie po śladzie, rysowanie oburącz, kolorowanie, obrysowywanie, stemplowanie
*zabawy paluszkowe, wierszyki rysowane
*odkręcanie – zakręcanie np. butelek,
*zabawy z zapinaniem – rozpinaniem ( zamki, suwaki, klamry co znajdziemy)
*przewracanie stron w książce, gazecie - można przy okazji pobawić się w liczenie
* Ćwiczenia na rozciąganie palców i dłoni/Masowanie palców krążkiem do palców/balsamowanie dłoni i palców
*rysowanie na dywanie bez podkładania twardych tektur,
*rysowanie po dłoni
*Przenoszenie rożnych przedmiotów za pomocą szczypiec i kombinerek. Wspólne odkrywanie zawartości skrzynki narzędziowej, porównywanie, nazywanie różnych śrubek i kołków.
*Zabawy manualne w piasku, przesypywanie, poszukiwanie różnych przedmiotów, zakopywanie. Wszelkiego rodzaju zabawy z masami plastycznymi, piaskiem kinetycznym dostarczają dziecku sensorycznych wrażeń i uwrażliwiają.
*Zabawy i twórczość w glinie. To doskonały materiał plastyczny nieco twardszy od plasteliny.
*Majsterkowanie dla dzieci, kręcenie śrubokrętem i wkręcanie śrubek w styropian, to dokonała aktywność niezwykle trenująca dłonie i paluszki.
*Wspólne gotowanie i krojenie
*Można też stosować zabawy typu: „Czyja kredka”- dorosły trzyma jeden koniec kredki, dziecko (3 palcami) drugi. Ćwiczenie polega na tym, aby dziecko starało się zabrać kredkę dorosłemu, który mocno ją trzyma. W czasie ćwiczeń dziecko powinno przyjąć postawę stojącą, wtedy napięcie mięśniowe zmniejsza się w sposób naturalny.