Kalendarium

Czwartek, 2024-05-16

Imieniny: Andrzeja, Jędrzeja

 Symptomy ryzyka dysleksji, które może zauważyć RODZIC

 Symptomy ryzyka dysleksji, które może zauważyć RODZIC

Lista symptomów, które mogą (nie muszą) świadczyć o ryzyku dysleksji u dziecka, jest naprawdę bardzo długa. Problem jest taki, że o ile ważną informacją w wywiadzie ze specjalistą będzie, że dziecko nie raczkowało, albo późno zaczęło mówić, o tyle dla rodzica te kwestie wcale nie muszą być sygnałem ostrzegawczym. I też nie o dysleksji muszą świadczyć. Symptomy ryzyka dysleksji są też podobne do symptomów innych zaburzeń. Dlatego przedstawiam kilka takich, na które może zwrócić uwagę rodzic i na podstawie, których może udać się do specjalisty.

DZIECKO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:

  • Ma mały zasób słów, robi błędy gramatyczne, przekręca wyrazy, używa ich nieadekwatnie;
  • Nie potrafi rymować;
  • Ma problem z zapamiętaniem krótkich rymowanek;
  • Nie przejawia zainteresowania literami oraz ma trudności w ich zapamiętywaniu;
  • Samo z siebie niechętnie sięga po książeczki (do samodzielnego przeglądania).

DZIECKO W ZERÓWCE:

  • Ma problem z dzieleniem słów na sylaby i składaniem sylab w słowo,
  • Ma trudności z wyróżnieniem pierwszej i ostatniej głoski w wyrazie, podzieleniem krótkiego słowa na głoski;
  • Przejawia trudności w przyswajaniu liter;
  • Pomimo znajomości liter w wyrazie i przeczytaniu ich – nie składa ich w wyraz;
  • Widoczna niechęć do pisania i czytania.

DZIECKO W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM:

  • Błędy w mówieniu: przekręcanie wyrazów, zamiana sylab w wyrazie, mylenie wyrazów;
  • Trudności w przypominaniu sobie słowa, przywołaniu z pamięci nazwy czegoś;
  • Obniżona pamięć: trudności w zapamiętaniu dat, imion, wydarzeń;
  • Widoczne wolniejsze tempo nabywania umiejętności czytania (lub całkowity jej brak);
  • Nieznajomość liter, mylenie liter;
  • Trudności w pisaniu, również w przepisywaniu;
  • Narastająca niechęć do nauki i frustracja.

U Dziecka można też zauważyć trudności w zakresie motoryki dużej:

  • Niezgrabność ruchowa, problemy z równowagą; niechęć do korzystania ze wszystkich sprzętów na placu zabaw;
  • Problemy lub wydłużony czas nauki jazdy na rowerze, hulajnodze;
  • Problemy z koordynacją ruchową.

A Także motoryki małej:

  • Problemy z czynnościami samoobsługowymi;
  • Niechęć do rysowania, malowania, rysunki są proste bez szczegółów;
  • Problemy w prawidłowym chwycie przyborów piśmienniczych.

Jednak bez powyższych problemów językowych, nie muszą one świadczyć akurat o dysleksji. Warto przy takich trudnościach skonsultować się z pedagogiem szkolnym, jednak najlepiej udać się na konsultację z terapeutą SI i w tym zakresie wspomóc dziecko.

 

Jeżeli z rodziców miał duże trudności szkole, z pisaniem, czytaniem, może nawet miał stwierdzoną dysleksję, to jest to duża podstawa do tego, aby uważnie przyglądnąć się dziecku i rozpocząć wcześniejszą diagnozą oraz wspomóc od jak najwcześniejszych chwil dodatkową wzmożoną pracą
i wsparciem również samych rodziców ale również specjalistów. Oczywiście dziecko nie musi odziedziczyć po rodzicu skłonności dyslektycznych, jednak jest to wskazanie do przyglądania się rozwojowi dziecka.

Podobnie w przypadku posiadania starszego rodzeństwa, które ma stwierdzone ryzyko dysleksji, dysleksję – w tym przypadku również rodzice powinni bacznie mu się przyglądać i jak najszybciej zacząć pracę terapeutyczną.

 

Gdy państwo zaobserwują niepokojące symptomy, bądź mają jakiekolwiek wątpliwości zapraszam do kontaktu z pedagogiem szkolnym oraz specjalistami z Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na ul Krzyskiej 17A w Tarnowie, bądź innymi specjalistami do których mają Państwo zaufanie. Pamiętajmy , że najważniejsza jest rzetelna diagnoza i jak najwcześniejsze rozpoczęcie terapii.